Notice: Undefined variable: showmenu in /var/www/vhosts/envima.se/httpdocs/inc/top.inc.php on line 17

Kundintervju: Hardford

2021-08-19

Du har med största sannolikhet använt deras produkter det senaste året. Men utan att veta om det. Hardford är kontraktstillverkare av kosmetiska produkter som tvål, schampo och lotion. Men också kemiska produkter som rengöring, myggmedel och det som ingen av oss kan ha undgått det senaste året, handdesinfektion.

Ett hållbart, framgångsrikt år
- Hardford gjorde rekordår under pandemin och satsar mer än någonsin på hållbarhet

Hardford grundades 1988 och mitt i handelsområdet i Tornby ligger fabriken där produkterna tillverkas. Med stora kunder runt om i världen levererar de kosmetiska produkter och kemiska produkter till välkända varumärken. De senaste åren har man också utvecklat segment som parfym och solskyddsprodukter.

- Vi har en egen R&Davdelning och efterfrågan på parfym har ökat de senaste åren. Förra året investerade vi i en EdT-lina och nu är parfymen en viktig del av vår verksamhet, säger Jenny Forså, QHES Manager på Hardford.

Men det senaste året har en produkt överträffat allt annat; handdesinfektion, eller handsprit som de flesta säger.

- Många företag har haft ett tufft år, men för oss som företag har det varit ett fantastiskt år med höga volymer av handdesinfektion vilket medfört att vi har investerat i en ny maskin som fyller handdesinfektion på större systemflaskor avsedda för dispensrar.

Hårda krav

Envima och Hardford har arbetat tillsammans under många år och kom i kontakt med varandra genom miljönätverket i Linköping.

- Vi anlitar Envima i miljöfrågor och de är med oss hela vägen vid behov av miljöexpertis. Det senaste de hjälpt oss med är en tillståndsprocess då vi behövt ett utökat tillverkningstillstånd kopplat till vår verksamhet. Att arbeta med kemikalier ställer höga krav vad gäller kvalitet och säkerhet.

Hardford har också bestämt sig för att börja hållbarhetsredovisa – något de inte måste, men vill göra.

- Vi vill vara ett hållbart företag – och vi är det på många sätt. Men vi har aldrig haft någon strukturerad metod för att paketera de olika delarna och presentera arbetet. Där kommer hållbarhetsredovisningen vara viktig. Envima har hjälpt oss att på ett strukturerat sätt visa vad vi behöver fokusera på och hur vi kan göra en hållbarhetsredovisning. Den första gör vi för 2021.

Minimera produktspill i fokus

För Hardford handlar hållbarhet bland annat om att minimera energiförbrukningen genom enklare aktiviteter som att byta ut lysrörsarmaturer mot LED till lite större och mer tidskrävande aktiviteter som processoptimering för att öka effektiviteten genom bland annat ny utrustning och bättre rutiner. Minska vattenförbrukningen är en annan del av förbättringsarbetet. I fokus just nu är aktiviteter som minimerar produktspill i verksamheten.

- Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra miljöegenskaperna och påverkan för råvarorna och de delar man tar hänsyn till är strategiskt föredragna leverantörer med bra miljöarbete, val av råvaror vid produktutveckling av nya produkter, förbättring av råvaruportföljen och val av transportörer och fraktsätt.

Kopplat till affären

Att arbeta med hållbarhet är naturligt för Hardford, men de gör det inte för att man bör göra det, utan för att man måste – för affärens skull. Något som är viktigt menar Jenny för att det inte ska bli något ”jobbigt vid sidan av”.

- Hållbarhet är integrerat i hela vår verksamhet. Slutkonsumenterna är mer pålästa och kräver mer och mer. Vi vill vara ledande inom hållbarhet i vår bransch vad gäller miljö, ekonomi och sociala frågor. Krav finns även från våra kunder där vi ska kunna redovisa hur vi arbetar med dessa frågor.

Eget arbete och samarbete

”Nordens mest hållbara hudvårdsföretag”. Det är Hardfords vision och för att lyckas nå den krävs en hel del eget arbete. Och samarbete.

- För oss handlar det att bygga in de tre hållbarhetsområdena ekonomisk, social och miljö i vår verksamhet. Vi måste hela tiden bli bättre och det står överst på vår agenda idag. Sen krävs det, för att vi ska kunna uppnå en hållbar framtid, att vi har goda samarbeten med våra kunder och leverantörer, avslutar Jenny.

MenyFler nyheter